Odborná praxe
Tandem
Vaše škola se zapojila do Programu podpory odborných praxí, který je realizován Koordinačním centrem česko-německých výměn mládeže Tandem.
Jako poděkování za Vaši snahu a podporu česko-německé spolupráce Vám udělujeme následující ocenění.
Děkujeme Vám za spolupráci a těšíme se na další společné projekty!
S pozdravem
Jarmila Půbalová
Program podpory odborných praxí / „Freiwillige Berufliche Praktika“
Praxe studentů
PRÁVNÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY
ODBORNÁ SOUVISLÁ PRAXE
Součástí praktické přípravy je odborná souvislá praxe, kterou studenti vykonávají v různých sociálních zařízeních např. v domovech s pečovatelskou službou, ústavech sociální péče, dětském domově, centru prevence a pomoci sociálně patologických jevů, v zařízeních zaměřených na péči o děti od kojeneckého do předškolního věku.
Tato praxe probíhá v květnu, v době ústní maturitní zkoušky, a to v rozsahu 60 hodin, t.j. 10 dní – 6 hodin/den.
UČEBNÍ ODBORNÁ PRAXE
V rámci výuky předmětu „Pečovatelství a osobní asistence“ probíhá učební praxe s důrazem na uplatňování metod praktického vyučování přímo v sociálních zařízeních, kde se žáci seznamují se sociálními, ošetřovatelskými, pečovatelskými a odlehčovacími službami poskytovanými především seniorům a zdravotně postiženým. Dále se seznamují s postupem přijetí klienta do Domu s pečovatelskou službou, s celkovou dokumentací a s programem PC. Učební odborná praxe využívá v plné míře mezipředmětové vazby a opírá se o získané teoretické vědomosti, které mohou následně aplikovat a ověřovat v konkrétních podmínkách provozu.
Tematicky je výuka rozdělená pro 2. ročník – Péče o handicapované a seniory (např. Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci) v období října až do dubna, a to každý druhý čtvrtek v měsíci od 8:00 do 14:00 hod, což představuje 84 hodin na žáka.
Ve 3. ročníku – Péče o dítě (např. Mateřské školy, Stacionáře pro postižené děti) v období října až do dubna, a to každou druhou středu v měsíci od 8:00 do 14:00 hod, což představuje 84 hodin na žáka.
Žáci si vedou záznamy z praxe a uskutečněných aktivit, které jsou podkladem pro vytváření „Žákovského portfolia odborné praxe“, které se váží k oboru sociální práce, kde zaznamenávají v průběhu studia konkrétní prováděné úkony na jednotlivých pracovištích. Toto portfolio slouží jako doklad pro splnění odborné praxe v případě pracovního uplatnění v oboru sociální činnost. V pravidelných intervalech jim každá účast je podepsaná příslušnou koordinátorkou. Na konci školního roku všichni žáci připravují v PowerPointu prezentaci ze své odborné učební praxe, kde popisují, o jaké zařízení se jedná, s jakými činnostmi se setkali a co jim tato zkušenost přinesla.
Každá prezentace a praktické cvičení je součástí hodnocení.
ODBORNÁ PRAXE – probíhá v oblastech
- Péče o handicapované a seniory – Dům s pečovatelskou službou, Domy pro seniory,
- Péče o dítě – Školská zařízení – ZŠ, MŠ, Komunitní centrum
- Nepedagogická výchovně – vzdělávací činnost – asistenti ve školských zařízeních
- Spolupráce s institucemi – instituce zaměřené na sociální pomoc – OSPOD, Úřady práce, ČSSZ
Řada studentů se ve volném čase navíc věnuje dobrovolnictví v různých zařízeních např.:
Spolek ALSA – která poskytuje odbornou a psychickou pomoc pacientům s nemocí ALS – amyoatrofická laterální skleróza – spolupráce s centry paliativní péče a hospic
FOD Klokánek – účast na různých aktivitách pro děti z Klokánku – kulturní akce, výlety
Šance na návrat – účast na projektu vytváření fiktivního domova pro seniory, volnočasové aktivity pro mládež v protidrogovém programu, příklad vzorového klienta a ekonoma v sociální oblasti, osobní setkání s poslankyni PS ČR ze Sociálního klubu
Dům pro seniory Dobříš – charitativní činnosti